Tuesday 9 October 2012

Η Apple στην μετά Jobs εποχή - Αφιέρωμα Enternity.gr

Η Apple στην μετά Jobs εποχή Αφιέρωμα - Steve Jobs, Apple χωρίς τον Steve Jobs - Enternity.gr

Ένας χρόνος και μερικές ημέρες πέρασαν από τη στιγμή που ο Steve Jobs έχασε την πολυετή μάχη με τον καρκίνο και η Apple συνεχίζει να παίζει σημαντικό ρόλο στην αγορά της τεχνολογίας και σε όσους τομείς δραστηριοποιείται. Είναι ωστόσο τόσο εμφανής η απουσία του; Έχει στοιχίσει στην εταιρεία που δημιούργησε; Το γεγονός ότι μέχρι και σήμερα όλοι τον μνημονεύουν, δείχνει πολλά. Από τους υπαλλήλους στο Κουπερτίνο, μέχρι τους ανθρώπους που στήνονται έξω από τα καταστήματα σε κάθε λανσάρισμα για να αγοράσουν πρώτοι ένα νέο Apple προϊόν, η νέα εποχή της Apple δείχνει να έχει ξεκινήσει όπως θα περίμενε κάθε λογικός παρατηρητής της αγοράς.

Τι να πρωτοσημειώσουμε; Το πιο εμφανές είναι πως εδώ και ένα χρόνο η Apple δεν έχε παρουσιάσει κανένα προϊόν που να μπορεί να ισχυριστεί o Tim Cook και η ομάδα του ότι αλλάζει την αγορά, κάτι που έγινε πχ. με την πρώτη αποκάλυψη του iPhone από τον Jobs. Ακόμη, είναι εμφανές ότι οι συνεντεύξεις Τύπου της Apple δεν έχουν ρυθμό και έχουν χάσει το μεγαλύτερο μέρος του ενδιαφέροντός τους. Αξίζει να υπενθυμίσει κανείς το πώς πλάσαρε ο Steve Jobs το FaceTime, μία λειτουργία που υπήρχε σε ανταγωνιστικές συσκευές πριν καιρό και το πόσο αρνητικά σχολιάστηκε η παρόμοια περίπτωση του Panorama mode στις φωτογραφίες, αφού το παρουσίασε ο Tim Cook. Είναι δε κοινώς αποδεκτό ότι ο Cook δεν μπορεί να λειτουργήσει ταυτόχρονα και ως «πωλητής» του προϊόντος που παρουσιάζει, ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του Jobs.


Πάνω σε όλα τα παραπάνω, θα απαντήσει κάποιος ότι η Apple συνεχίζει να παρουσιάζει κερδοφορία και να αναπτύσσεται σε όλους τους τομείς. Η απάντηση δεν είναι τόσο εύκολη και σίγουρα δεν μπορεί να δοθεί με σιγουριά. Η Apple παραμένει σε κερδοφορία και συνεχίζει να έχει θετική πορεία γιατί ακόμη βασίζεται σε ιδέες και προϊόντα που προσέφερε η τελειομανία του Steve Jobs και δεν έχει αποφασίσει να εντάξει κάτι εντελώς διαφορετικό. Τα iPads, τα iPods και τα iPhones δεν έχουν κάνει επαναστατικές αλλαγές και σίγουρα δεν μπορεί να πει κανείς πως έχουν κινηθεί διαφορετικά απ’ ότι στο παρελθόν σε ζωτικούς τομείς.

Ταυτόχρονα, τα ικανά στελέχη της παραμένουν σε σημαντικές θέσεις. Το κομμάτι του design που παίζει τεράστιο ρόλο σαφώς και συνεχίζει να υποστηρίζεται από το ίδιο team, ενώ και σε επίπεδο επικοινωνίας η κατάσταση (στο εξωτερικό τουλάχιστον, στην Ελλάδα όχι) είναι εξαιρετική. Τι λείπει από την Apple; Πρώτα απ’ όλα ένα στέλεχος που θα μπορεί να έχει impact σε όλους τους τομείς της, από το σχεδιασμό, την παραγωγή, τις πωλήσεις, την προώθηση και το marketing. Όπως και να το κάνουμε, ο Tim Cook μπορεί να έχει όλα τα ηγετικά χαρίσματα για να βρίσκεται στην κορυφή της εταιρείας, αλλά οι ομιλίες του (και ιδιαίτερα αυτές που απευθύνονται σε καταναλωτές) είναι άνευρες.

Ακόμη, φαίνεται πως ορισμένα προϊόντα βγαίνουν στην αγορά χωρίς να υπάρχει ένας άνθρωπος που να λέει όχι και να ασκεί βέτο αν μία συσκευή ή ένα μέρος της δε λειτουργεί ακριβώς όπως ο ίδιος θα ήθελε. Είναι γνωστές οι ιστορίες με τον Jobs να κρατάει στο στάδιο της παραγωγής το πρώτο iPhone, μέχρι να φτιαχτεί ακριβώς όπως ήθελε. Πολύ σημαντικό είναι δε να σημειώσουμε ότι πλέον η Apple αντιμετωπίζει πολύ πιο έντονο ανταγωνισμό τουλάχιστον στις βασικές της κατηγορίες. Με την Microsoft να επενδύει πολλά στα Windows Phone 8 (και να τα συνδυάζει πανέξυπνα με το λανσάρισμα της νέας έκδοσης του home λειτουργικού της) και τη Samsung να έχει μπει φουριόζα σε πολλές κατηγορίες, η κατάσταση του «η Apple οδηγεί και ακολουθούν όλοι με κάτι που θυμίζει τα προϊόντα της», έχει μπει για τα καλά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Όλα τα παραπάνω μαρτυρούν πως οι επόμενοι μήνες, ίσως και τα επόμενα χρόνια παίξουν σημαντικό ρόλο στο πως θα εξελιχθεί η Apple και πως θα κινηθεί μέσα σε μία αγορά που αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς. Από την Apple της Steve Jobs εποχής και την κάλυψη του προβλήματος με την κεραία στο iPhone 4 και τον τρόπο που το χειρίστηκε ο πρώην ιθύνων νους της εταιρείας, φτάσαμε στη συγγνώμη του Tim Cook για τους προβληματικούς χάρτες που ενσωμάτωσε η Apple της μετά Steve Jobs εποχής. Δύο διαφορετικά προβλήματα, δύο εντελώς διαφορετικές αντιμετωπίσεις του προβλήματος. Επικοινωνιακά, η μία σωστή (αν και όχι απόλυτα), η άλλη -σίγουρα- εντελώς λάθος. Διαλέγετε και παίρνετε.

Η πορεία που έχει χαράξει ο Steve Jobs και σίγουρα έχει αφήσει με σαφείς οδηγίες ναι μεν μπορεί να αποφέρει κέρδη τον πρώτο καιρό, ωστόσο πρέπει να βρεθεί ο επόμενος ηγέτης που θα πάρει τις σωστές αποφάσεις τη σωστή χρονική στιγμή. Με αυτό τον τρόπο, η Apple θα οδηγηθεί στο να σταματήσει να σκέφτεται σε κάθε κρίσιμο ερώτημα «τι θα έκανε ο Steve Jobs;». Ωστόσο θα πρέπει να απομακρύνεται και από το σκεπτικό που δείχνει να έχει υπό την καθοδήγηση του Tim Cook και τείνει στο άλλο άκρο, υπακούγοντας στη γενικότερη εντολή «τελειώνετέ το να κυκλοφορήσει»...

No comments:

Post a Comment